Чому ринок відвернувся від Tesla
Останній спад продажів Tesla в Європі – це не просто конкуренція з боку BYD або помилки Ілона Маска. Це відображає глибшу суперечність в серці корпоративної Америки. Tesla, колись зразок для наслідування в інноваціях, тепер опинилася під тиском нових учасників, які пропонують дешевші моделі, і традиційних автовиробників, які заполонили ринок електромобілів.
Падіння продажів Tesla продовжилося в більшості країн Європи в серпні, зі значним падінням у Франції (–47%), Швеції (–84%), Нідерландах (–50%), Данії (–42%) та Італії (–4,4%). Зростання в Норвегії (+21%), Іспанії (+161%) та Португалії (+29%) дещо полегшило ситуацію, але конкурент BYD значно випередив Tesla, з приростом +218% у Норвегії та +400% в Іспанії.
Застаріла лінійка продуктів Tesla показує, як корпорації, керовані короткостроковою максимізацією прибутку, часто не інвестують достатньо в інновації. Тим часом політичні зв’язки Маска – його фінансування Дональда Трампа та підтримка європейських ультраправих – виявили ще одну вразливість корпоративної Америки: коли лідерство зосереджено в руках особистостей-мільярдерів, бренд стає заручником їхньої політики.
Споживачі чинять опір не лише Маску, але й зухвалості компанії, яка наполягала на тому, що “немає жодних проблем”, навіть коли її частка ринку впала. Нарешті, крах цін на вживані Tesla демонструє, як спекулятивний капіталізм дестабілізує власні ринки.
Політична діяльність генерального директора Ілона Маска та його поляризуюча публічна персона підживлюють негативну реакцію споживачів, а агресивне зниження цін Tesla з 2023 року призвело до зниження вартості вживаних автомобілів, підриваючи нові продажі. Продажі вживаних Tesla у Великій Британії зросли на 270% у липні, а середні ціни на Model Y впали на 41% рік до року.
Зниження цін, спрямоване на стимулювання нових продажів, зрештою знецінює старіші автомобілі, карає лояльних клієнтів і підриває сам бренд. Спад Tesla в Європі – це не просто погана стратегія, це наочний урок того, як капіталістична конкуренція поїдає сама себе.
Загалом, частка Tesla на європейському ринку впала до 1,7% у першій половині 2025 року, порівняно з 2,5% роком раніше.